Sto lat po premierze ekspresjonistyczne dekoracje Roberta Wiene’a wciąż powodują dreszcz. Pokrzywione ulice Holstenwall, nie-euklidesowe okna i cienie rzucane ostrymi plamami farby tworzą paranoiczny labirynt, w którym doktor Caligari wystawia na jarmarku somnambulistę Cezarego – medium zdolne „przepowiedzieć przyszłość”. Film opowiada historię morderstw i hipnozy, lecz jego prawdziwa siła leży w wizualnej metaforze świata po traumie I wojny. „Gabinet” bywa nazywany pierwszym horrorem psychologicznym: ostatnie ujęcie podważa wszystkie wcześniejsze obrazy, pozostawiając widza w stanie niepewności. Od ostrych malowanych dekoracji po makabryczny rytm cieni – każdy kadr inspirował kolejne pokolenia twórców, od film-noir po współczesne thrillery Davida Finchera. W Starym Sączu zobaczymy ten klasyk z nową ścieżką na żywo zespołu The Washing Machine, która podkreśli ponadczasową grozę Caligariego.